کد مطلب:35012
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
از آيه شريفه «تبارَكَ الذي بيده المُلك و هو علي كلِّ شيءٍ قدير ـ الذي خَلقَ الموت و الحياة ليبْلُوَكم اَيُكُمَ اَحْسنُ عملاً» چه اموري استفاده ميشود؟
از اين آيه چند امر استفاده ميشود
اوّلاً مرگ و حيات هر دو مخلوقند، اگر مرگ به معني فنا و نيستي مطلق بود مخلوق بودن آن معني نداشت، اين به خاطر آن است كه مرگ انتقالي است از جهاني به جهان ديگر، و لذا يك امر وجودي است و قابل آفرينش.
ثانياً مرگ قبل از حيات است يا به خاطر اينكه اشاره به مرگ دنيا و حيات جهان آخرت است، يا اينكه مرگ اشاره به مرحله خاك بودن انسان و حيات آفرينش از خاك است، ويا هر دو.
ثالثاً دنيا به عنوان يك ميدان آزمايش معرّفي شده، ميداني براي آزمايش «بهترين افراد از نظر عمل»، و طبعاً كارت قبولي و نتيجه اين آزمون در سراي ديگر آشكار ميشود.
رابعاً معيار ارزش انسان در پيشگاه خدا حسن عمل او است.
بديهي است اعمال نيكو از عقائد پاك، و قلب مؤمن، و نيت خالص، سرچشمه ميگيرد، چرا كه هميشه عمل بازتابي است از اين امور.
شايد به همين دليل در حديثي از پيغمبر اكرم (ص) ميخوانيم كه در تفسير جمله «اَحْسَنُ عَمَلاً» فَرمود «اَتَمَّكُمْ عَقْلاً وَاَشَدُّكُمْ لِلّهِ خَوْفاً وَاَحْسَنُكُمْ فيما اَمَرَ اللهُ بِهِ ونَهي عَنْهُ نَظَراً، وَاِنْ كانَ اَقَلُّكُمْ تَطَوُّعاً» [منظور اين است كداميك از شما از نظر عقل و خرد كاملتر، و از جهت خداترسي قويتر و داراي آگاهي فزونتر نسبت به اوامر و نواهي الهي هستيد، هر چند اعمال مستحب شما كمتر باشد]! (تفسير مجمع البيان 10/322.)
و از اينجا روشن ميشود تفسيرهاي مختلفي كه براي «اَحْسَنُ عَمَلاً» ذكر كردهاند مانند اعمال خالصتر، عقل بيشتر، زهد فزونتر، ياد مرگ كردن و بيشتر آماده اين سفر شدن، همه با يكديگر ارتباط دارد، و تفسيرهاي مختلفي محسوب نميشود، چرا كه همه شاخ و برگ و ريشه و ساقه و ميوه يك شجره است.
خامساً ارزش واقعي از آن «كيفيت عمل» است نه «كميت» و حجم آن، واي بسا عمل كوچكي با كيفيت بالا از نظر خلوص و ايمان و معرفت، بر اعمال كثير و فراوان، برتري داشته باشد، و لذا در حديثي از امام صادق (ع) آمده است كه فرمود «لَيْس يَعْني اَكْثَرُ عَمَلاً وَلكِنْ اَصْوَبُكُمْ عَمَلاً» [هدف اين نيست كداميك بيشتر عمل ميكنيد، بلكه منظور اين است كداميك صحيحتر و خالصتر عمل مينمائيد]. (اصول كافي 2/16) (باب الاخلاص) حديث 4.)
سادساً افعال الهي داراي هدف و به اصطلاح «معلل بالاغراض» است، بر خلاف گفته ناآگاهان و بيخبراني كه افعال خدا را بيهدف معرفي كردهاند.
سابعاً از آنجا كه در اين ميدان آزمايش عظيم ممكن است انسان احساس تنهائي و ناتواني كند، و يا بر اثر لغزشها مأيوس گردد، در پايان آيه با توصيف خداوند به عزيز و غفور به اين نگرانيها پايان ميدهد، و به انسان ميگويد تنها نيستي، از عظمت آزمايش مترس، دل بر خداي نه، و اگر لغزشي از تو سر زد دست به دامن عفو و غفرانش بزن.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.